Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A betanítók teljesítményértékelése, ill. a betanítók teljesítményértékelésével kapcsolatos tanácsadás

  1. A céges belső képzéseket tartó előadók teljesítményértékelése
  2. Betanítók, termelési trénerek, on-the-job trénerek teljesítményértékelése
  3. A betanítás mérésével, értékelésével kapcsolatos tanácsadás


1. A céges belső képzéseket tartó előadók teljesítményértékelése

A beillesztési / orientációs képzéseken mutatott előadói teljesítményt érdemes mérni. Ha nem mérnek, hiába tart meg valaki egy tűzvédelmi vagy termékbiztonsági előadást fenomenálisan, demotiváló ha nem kap elismerést. A teljesítménye egy idő után romlani fog. Persze az előadó kaphatna (jó esetben kap is) elismerést a közönségétől is, de - mondjuk - egy orientációs héten a betanuló munkások a világ legjobb munkavédelmi oktatásán is ritkán tapsolnak. Nem teszik, hiszen az általános- és közép iskolában nem tapsoltunk. Arra Ön is az egyetemen szocializálódott.
Sok cégnél pedig - ahogyan a jónak nincs jutalma - a kutyakomédia szintre süllyedt előadásoknak sincs büntetése. Ha nincs szankció, elterjed az alibizés. Még akkor is, ha az előadó fel van készítve előadói munkájára, bár sokszor még az is hiányzik. De - ezen menüpontban - a teljesítményértékelésre koncentrálunk. Sok helyen az orientációs heti előadás minősége még nem szerepel a munkavédelmis vagy a quality menedzser vagy a kórházi szakoktató vagy a főnővér vagy a sofőröket oktató fuvarszervezető teljesítményértékelésében.
Nincs is adat, nincs is információ, ami alapján az oktatás minősége a teljesítményértékelés részéve válhatna.

  • értékelő lapokat sem osztanak ki
  • ha van értékelő lap, akkor az értékelőlapok kérdései nem mindig jók
  • sokszor unisex értékelőlapok vannak, teljesen irreleváns kérdésekkel
  • nem tudják, hogy mit érdemes megkérdezni és hogyan
  • az értékelőlapok kitöltésére nem hagynak időt
  • az értékelőlapok őszinte kitöltésére esély sincs

Az értékelő lapnál sokkal jobb mérés a személyes inspekció, ami viszont fehér holló. Az új belépők oktatására az elfoglalt, plusz rutinos HR-es nem ül be. Ilyen csapdába nem sétál bele. Tudja, hogy ha beülne, észrevenne 723 hibát. Viszont nem akarja megmondani, hogy a megszégyenülő munkatársból ne gyártson ellenséget magának. 

Az L&D-specialista, a HR-vezető, a tréning menedzser csacsi lenne a munkaidejét Gemba-sétára "pazarolni": "biztos jók az előadások, nagyon felkészült kollégák tartják". Magyarán a HR nem fog coach-olni. A HR sok keserű leckén már rég megtanulta, hogy a javítási szándék visszaüt. Ha megpróbálná, a plusz pénz nélkül, tehát tényleg sokszor "szívességből" előadó - mondjuk - LEAN-képzést tartó kollégát coachingolni, a "LEAN-es" a végén még azt mondja, hogy keress mást. De nincs más!

Nem mellesleg sose tudni, hogy ki kinek a kije. Lehet, hogy a LEAN-munkatársat a főnöke hozta a céghez. Akik lehet, hogy telekszomszédok, barátok, középiskolai osztálytársak. Lehet, hogy a LEAN-es kolléga felesége az iskolaigazgató a városban vagy a polgármester. Lehet, hogy a LEAN-specialista szombatonként az ügyvezetővel teniszezik.
Egy általános iskolai osztálylátogatásra hajazó minőségbiztosítási vizitből konfliktus lehet. Amiből a HR-nek van bőven.
Mi levesszük a betanítók, előadók teljesítményértékelésével kapcsolatos terheket a HR válláról.
Felmérjük és értékeljük az előadói teljesítményeket.

(Majd következhet a fejlesztés. A fejlesztés után újra mérünk és az érintettek által is nagyon szívesen vett LÁTVÁNYOS eredményeket érünk el. Élményképzéseket fognak a kollégák tartani, amelyet a befogadók könnyen megértenek.  
Tarthatatlanná tesszük, hogy az előadók a harmatzsenge képzésecskék (anti)minőségét azzal ideológizálják: az "új 
emberek brutál %-a úgyis felmond a próbaidő végén", akkor minek energiát tenni a falra hányt borsó speech-ekbe.) 

 

2. Betanítók, termelési trénerek, on-the-job trénerek teljesítményértékelése

A betanítás stratégiai jelentőségű. Lehet csinálni fantasztikusan és gyatrán is. Világos, hogy mi a következménye, ha az on-the-job trénerek betanítási teljesítményének mérése megoldatlan. Nem szerencsés, ha a betanításokat (is) végző on-the-job tréner teljesítményértékelésben a betanításainak ténye / minősége nem is szerepel.
Ha igen, akkor sem biztos, hogy van benne köszönet. Az olvasó nem fog nekünk hinni, de tényleg van olyan cég Magyarországon, ahol a mester címet viselő betanító elveszítheti a mester státuszt (és az azzal járó havi 50.000 Ft-ot) ha (kérjük kapaszkodjon meg!) ha nem végez elég számú betanítást! Kapaszkodjon meg. Jól értette a tragikus következményt, amit Ön egy másodperc alatt átlát. Ha a termelési tréner egy munkatársat JÓL tanít be, és az jól teljesít a munkahelyén, azaz nincs olyan fluktuáció, ami miatt újra be kellene tanítani éppeni újakat, akkor a betanítást JÓL végző trénert BÜNTETI a teljesítményértékelés. Az ilyen teljesítményértékelés esetén a termelési tréner miben érdekelt? Abban érdekelt, hogy rosszul végezze a betanítást és kirúgják az embereket! Csak akkor tud elég számú új betanítást végezni, ha jön újabb és újabb betanított a keze alá. A cég nevét akkor sem írjuk le, ha a csekélyértelműség legmélyebb bugyraiba is belelátott, a mindenen megedződött olvasó nem hisz nekünk.

Ha nem tanácsadók vagyunk a betanítók teljesítményértékelése kialakításában (lásd a következő bekezdésben a 3. pontot), akkor mi elvégezzük az oktatók, betanítók (oktatással, betanítással kapcsolatos) teljesítményértékelését. 
Egy-egy betanítást végző munkatárs betanításába 15-30 percig belehallgatunk és újabb 15-30 perces assessment center gyakorlat során a betanítást végző munkatársakat arra kérjük, hogy minket tanítsanak meg ........ -ra.
Olyan munkafolyamat betanítását kérjük, amely túl sok technikai előfeltételt nem igényel, vagy amelyhez minden az adott helyszínen rendelkezésre áll, ugyanakkor a betanító 36 betanítási kompetenciáját és a betanítási módszertan használatát is megbízhatóan méri.


3. 
Betanítók, termelési trénerek, on-the-job trénerek teljesítményértékelésével, a teljesítményértékelési rendszerrel kapcsolatos tanácsadás
Tanácsadóként abban segítünk, hogy a cég hogyan alakítsa ki saját betanítóinak, oktatóinak, termelési trénereinek, on the job trénereinek teljesítményértékelését. Hogyan hozza azt összhangba a kapcsolódó életpálya és javadalmazási részrendszerrel. Konzultánsként nem is halászni tanítunk. Együttgondolkodó partnerként halfogási rendszereket alakítunk ki megbízónk munkatársaival közösen.